Eindhoven – Wat als koeienmest geen probleem is, maar een waardevolle grondstof? Ontwerper Antonia Vincenza Schreiber zette die gedachte om in actie met haar project Local Shit, en werd daarmee uitgeroepen tot winnaar van de Kazerne Design Award 2025. Met een waterbestendig pleistermateriaal dat mestoverschot en CO₂-uitstoot van de bouwsector tegelijk aanpakt, wist ze de jury unaniem te overtuigen.
Haar receptuur, geïnspireerd op eeuwenoude bouwtechnieken en gedeeld als open source, is inmiddels onderdeel van een interdisciplinair onderzoek geleid door biomimicry-architect Lydia Fraaije. Studenten uit de richtingen engineering, dierwetenschappen, chemie en duurzame materialen onderzoeken de verdere toepassing. Een volgende stap? Een digitaal platform om recepten te ontsluiten en kennis te delen. De jury is benieuwd naar het vervolg – en zegt haar waar mogelijk te blijven ondersteunen.
Local Shit was één van de tien indrukwekkende, geëngageerde en veelbelovende projecten van recent afgestudeerden van Design Academy Eindhoven, genomineerd voor de jaarlijkse aanmoedigingsprijs. De winnaar ontvangt naast eeuwige roem en een tentoonstelling in Kazerne ook 5.000 euro prijzengeld, mede mogelijk gemaakt door Rotaryclub Eindhoven-Soeterbeeck.
Schreiber: "Mijn hoofd loopt al over van ideeën hoe ik dit geld kan gebruiken om Local Shit verder te ontwikkelen en de impact ervan te vergroten. Dit is niet alleen mogelijk door geld, maar ook door alle aandacht die jullie creëren. Bedankt dat jullie mij dit platform geven en al deze nieuwe mogelijkheden openen."

Nieuwe generatie, nieuwe toekomst
Hoe geeft de jonge generatie ontwerpers vorm en betekenis aan de voortdurende transformatie van onze steeds complexere wereld? Wat zijn hun dromen – of angsten – en hoe verbeelden zij die? In installaties, performances en materiaalexperimenten – allemaal persoonlijke verhalen die maatschappelijke thema’s raken. Indringend, hoopvol, speels, poëtisch, kritisch. Steeds met vakmanschap, creativiteit en urgentie.
De projecten varieerden van praktische innovaties tot filosofische reflecties. Zo liet Katharina Ammann met The Solar Share zien hoe zonlicht de motor kan zijn achter regeneratieve voedsel- en energiesystemen, en nodigden Lilou Angelrath en Réiltín O’Hagan bezoekers uit om deel te worden van een collectieve en inclusieve manier van publiceren. Kiki Astner presenteerde een strategie voor natuurbehoud, gericht op lokale boseigenaren en wetenschappelijke monitoring, terwijl Dana Elmi Sarabi het tapijt herwaardeerde als krachtig symbool van cultureel verzet en diasporische zeggenschap. Kasia Łukaszuk daagde ons vertrouwen in slimme technologie uit met een interactieve game, en Céleste Muir transformeerde keramisch glazuurafval tot hedendaagse edelstenen. Jules Péan bouwde nieuwe stenen uit industrieel residu, Lotte Schoots imiteerde hout op speelse wijze tot voorbij herkenbaarheid en Ieva Valule confronteerde ons met de maatschappelijke impact van ADHD in een overgeoptimaliseerde wereld. Elk project gaf een unieke blik op wat design vermag – als kritische spiegel én als bron van alternatieve toekomsten.

Awardshow
Tijdens de feestelijke awardshow op 13 mei presenteerden de genomineerden hun werk live aan publiek en jury. Moderator Jeroen Junte, journalist en oprichter van DesignDigger, prees hun professionele presentaties:
“De rode draad is storytelling. Elk project verbeeldt op geheel eigen wijze een betere toekomst. Door over die toekomst te dromen, te spreken, en anderen uit te nodigen mee te doen.”
Juryrapport
Het juryoverleg duurde langer dan ooit – een vol uur. “De lat lag ontzettend hoog,” aldus jurylid Anne Ligtenberg. “Alle genomineerden presenteerden met lef en zeggingskracht.” Uiteindelijk gaf de openheid, toepasbaarheid en toekomstpotentie van Local Shit de doorslag.
De jury bestond uit ontwerpers Anne Ligtenberg (Bureau AM), Daphna Isaacs Burggraaf (Studio Daphna Laurens), Annemoon Geurts (Kazerne Foundation) en namens de sponsor Jan Hoorntje (Rotaryclub Eindhoven-Soeterbeeck). Zij waardeerden de diversiteit in disciplines en benaderingen: van zonne-energie tot algoritmes, van textiel en trust tot design voor neurodiversiteit.
Terugblik en toekomst
Winnaar van 2024, Martha Nash, blikte tijdens de show terug:
“De Kazerne Design Award gaf me zelfvertrouwen, een netwerk, en letterlijk een werkplek. Van het prijzengeld kocht ik een keramiekoven en knapte ik een schuur op tot atelier. Inmiddels studeer ik aan de Royal College of Art in Londen, heb ik geëxposeerd in Europese galeries én meegedaan aan een residency. Mijn advies aan de genomineerden: benut elke kans die je krijgt via dit netwerk.”
Op zoek naar nieuwe partner
2025 markeert het derde en laatste jaar waarin Rotaryclub Eindhoven-Soeterbeeck de prijs financieel mogelijk maakte. Kazerne Foundation is de club dankbaar voor hun betrokkenheid bij jong designtalent. Om de award en de ontwikkeling van nieuwe generaties ontwerpers ook in de toekomst te blijven ondersteunen, zoekt Kazerne een nieuwe partner. Geïnteresseerde bedrijven of fondsen met hart voor creatief talent en maatschappelijke impact worden van harte uitgenodigd contact op te nemen.
De genomineerden van 2025
Katharina Ammann, Lilou Angelrath & Réiltín O’Hagan, Kiki Astner, Dana Elmi Sarabi, Kasia Łukaszuk, Céleste Muir, Jules Péan, Lotte Schoots, Antonia Vincenza Schreiber en Ieva Valule – allen recent afgestudeerd aan Design Academy Eindhoven.
Zelf zien?
De Awardshow, inclusief presentaties van alle genomineerden, is terug te kijken via het YouTube kanaal van Kazerne. De tentoonstelling met werk van de genomineerden en meer is tot eind september gratis in Kazerne te bezoeken.